Medium-33

Lederskifte i Ayvens Norge. Marius Paus blir ny administrerende direktør i Ayvens Norge AS.

Tar 4 min å lesePresse
Etter 24 år som administrerende direktør i Ayvens Norge AS (tidligere LeasePlan Norge AS) trekker Anders Ree-Pedersen seg tilbake og gir stafettpinnen videre til Marius Paus. Endringen trer i kraft fra 1.juni 2024.
Del dette

Ree-Pedersen (64) har hatt hele sin yrkeskarriere i selskapet, og vært daglig leder siden 2000. Gjennom sin lange karriere har han ikke bare vært med å påvirke billeasing-bransjen i Norge, men har også drevet selskapet med enestående vekst fra 10.000 til 66.600 kontrakter, og banet vei for Ayvens videre fremtidige suksess. Som visjonær og enestående leder har Ree-Pedersen ikke bare formet LeasePlan, men også arbeidslivet til de som har jobbet sammen med ham. Han har også jobbet sammen med arvtageren i 30 år.

«Det er gledelig at selskapet får en så erfaren og kunnskapsrik daglig leder som Marius Paus, som allerede er på plass og kan ta over rollen umiddelbart. Selskapet har levert strålende resultater i mange år og jeg er overbevist om at Ayvens vil fortsette å levere på høyt nivå under Marius Paus sin ledelse», sier Anders Ree-Pedersen.

Marius Paus (53) har vært i selskapet siden 1994, og hatt rollen som markedsdirektør siden 2006. *«Det er med stor ydmykhet jeg tar over ledelsen av Ayvens i Norge, og ser frem til å videreføre den suksessrike reisen vi har hatt under Anders Ree-Pedersen sin ledelse. Det har vært mange endringer den siste tiden for oss, vi har fått nye eiere, nytt navn og nytt brand, så vi er i en spennende tid.»

«Jeg ser frem til å knytte sterkere bånd til konsernet og forene den globale strategien med vår lokale strategi. Vi er heldige som har Olena Tymofiyiva i rollen som vise-administrerende direktør. Hun har med seg viktig kunnskap, kompetanse og kultur fra den tidligere ALD-siden. Nå skal vi rette fokuset fremover og prioritere de riktige og viktige områdene for våre kunder, våre ansatte og våre eiere», sier Paus.

«Det er et særdeles spennende billeasing- og biltjenestemarked om dagen på mange måter, og det er viktig at Ayvens tar posisjon og fortsetter å være en pådriver og en frontrunner når det gjelder å elektrifisere næringslivet med elbiler og el-varebiler, nye digitale løsninger og andre smarte løsninger som er med på å gjøre bilhold enklere og mer kostnadseffektivt for våre kunder»*, avslutter Paus.

Rekord-resultat

Ayvens Norge hadde et meget godt år i det krevende markedet som preget bilbransjen i 2023. Selskapet leverte et rekord-overskudd etter skatt på 341 mill. (opp fra 226 mill. i 2022). Det gode resultatet skyldes høyere rentemargin kombinert med effektiv drift og et godt bruktbil-marked. Ayvens er Norges største kjøper av nye biler, elbiler og el-varebiler, og flåten i Norge består nå av 66.600 kjøretøy (inkludert NF Fleet), hvor kundene er alt fra store norske bedrifter i privat og offentlig sektor til enkeltstående privatleasekunder.

Om Ayvens-gruppen

Ayvens er en global leder innen biladministrasjon og operasjonell leasing. I en verden hvor det kreves mer intuitive, fleksible og bærekraftige måter å forflytte seg på, sørger vi for at dette går sømløst for alle våre kunder, fra store bedrifter til privatpersoner. Som global markedsleder i vår bransje er vi unikt posisjonert. Vi kjøper, finansierer og administrerer nye kjøretøy for kunder over hele verden. Med vårt brede utvalg av produkter, kanaler og bilmerker leverer vi sømløse løsninger for alle mobilitetsbehov.

Ayvens-gruppen har 15700 ansatte fordelt på 44 land, med 3.4 millioner kjøretøy i verdens største multibrand bilflåte. Société Générale Group er Ayvens hovedaksjonær. Ayvens.com

Pressekontakt Marius Paus Administrerende direktør T: 920 36 236 E: marius.paus@ayvens.com

Publisert den 28. mai 2024
28. mai 2024